Patisserie, Hidde de Brabander, Kosmos uitgevers

Alweer ruim twee maanden geleden werd ik uitgenodigd voor een 5-gangen dessertdiner om de lancering van Hidde’s boek te vieren. Ik krijg wel eens uitnodigingen waar ik over twijfel, maar dat deed ik over deze geen enkel moment. Vijf gangen desserts! Kan jij daar nee tegen zeggen? Samen met zo’n 100 andere gasten uit de culinaire wereld genoten we van 5 overheerlijke desserts met bijpassende drankjes. De foto’s hieronder geven je een kleine impressie van de verschillende gangen, het was echt geweldig! Het laatste dessert werd  geserveerd op een stuk hout van een oud whiskeyvat, dat rook echt heerlijk. Als deze avond een voorproefje is van Hidde’s boek Patisserie. dan moet het helemaal goed komen!

20160606_19001920160606_192519

20160606_22312320160606_194859

Veel vakkennis

Het boek is onderverdeeld in de belangrijkste groepen binnen de patisserie. Denk daarbij aan onder andere Meringues, Cremestructuren, Getoerde degen, Anglaises, Beslagen en ga zo maar door. Ieder hoofdstuk begint met een handige infographic en vervolgens een aantal pagina’s vakkennis. Het is daarbij net of je naast Hidde in de keuken staat, omdat de theorie zo beschreven is alsof hij het je enthousiast vertelt. Geen lappen met droge theoretische tekst, maar luchtige informatieve pagina’s met leuke tips en weetjes erin. Erg leerzaam en leuk om te lezen. Vervolgens zie je in enkele stap-voor-stap-foto’s hoe een bereiding wordt gemaakt. De recepten zijn kort en bondig beschreven. Voor de beginnende bakker misschien net iets te beknopt, maar voor de meesten zullen ze prima te volgen zijn. Ieder hoofdstuk eindigt met een paar originele recepten waarin de basisbereiding is toegepast.

KO7A4347

Originele recepten

Naast de (vaak bekendere) basisrecepten vind je ook veel verrassende recepten in het boek die er erg aantrekkelijk uit zien. Zo staat er een heerlijk recept van macarons met een chocoladevulling waar gepofte mais en tequila in is verwerkt. En wat dacht je van baba au rum maar dan met hibiscussiroop, rozenroom en gemarineerde sinaasappel? Of Meatballs; een soort door cornflakes gerolde chocoladetruffels met uitgebakken bacon door de chocoladevulling heen. Het is mooi om te zien hoe Hidde met de bekende technieken en bereidingen deze vernieuwende gerechten maakt.

KO7A4348

Stoere fotografie

Ieder recept is voorzien van een mooie receptfoto waarop het eindresultaat goed te zien is. De foto’s zijn stoer en robuust, met veel donkere kleuren en achtergronden. Dit maakt het echt een heel mannelijk bakboek. Ik ken Hidde een beetje en ik vind dat hij, mede door de foto’s, echt zijn eigen sfeer aan het boek heeft meegegeven. Voor mij is het altijd een meerwaarde als er veel foto’s in een boek staan, het maakt mij veel enthousiaster over de recepten en om er zelf mee aan de slag te gaan.

KO7A4349

Specifieke ingrediënten

Bij sommige recepten merk je wel dat Hidde een professionele patissier is. Hij gebruikt regelmatig ingrediënten die voor de thuisbakker wat moeilijker verkrijgbaar zijn, zoals invertsuiker, specifieke soorten Callebaut chocolade, citroenzuur en vloeibare stikstof. Dingen die bij mij niet standaard in mijn voorraadkast staan en ook niet heel gemakkelijk verkrijgbaar zijn. Voor (leerling-)patissiers is dit geen probleem, voor de ‘gewone’ bakker maakt het sommige recepten misschien wat lastiger uitvoerbaar.

Uitgelezen!

Het gebeurt niet vaak dat ik boeken echt helemaal lees, maar dat heb ik bij dit boek zeker wel gedaan. Het boek is een mooi verzamelwerk met basiskennis voor de patisserie en biedt goede recepten en inspiratie om zelf mee verder te experimenteren. Ik weet zeker dat ik dit boek nog regelmatig zal openslaan om verhoudingen en werkwijzen op te zoeken.

Nieuwsgierig geworden naar Patisserie.? Kijk hier voor meer informatie!

Geef jouw beoordeling!