Karamel, Christophe Adam, Veltman Uitgevers

Karamel! Eigenlijk ken ik alleen maar mensen die er heel erg van houden of juist totaal niet. Ik hoor in elk geval bij die eerste en kon ook niet wachten om dit boek te lezen. Alleen de krul van karamel op de cover doet mij al watertanden. Het boek is geschreven door Christhope Adam, een toppatissier uit Frankrijk met meerdere winkels in Parijs en Japan. Dat belooft veel goeds!

Er valt nog veel te leren over suiker

Het boek bevat meer dan 150 recepten met en van karamel. Leuk detail: in het voorwoord beschrijft Adam dat er 52 kilo suiker is gebruikt voor de totstandkoming van dit boek. Het boek begint met wat theoretische uitleg over de verschillende soorten suikers en hun eigenschappen. De meest voorkomende ken ik wel, maar suikers als gerstsuiker en osmanthussuiker zijn nieuw voor mij. Interessant om te lezen! Natuurlijk legt Adam de verschillende stadia van karamel uit met daarbij foto’s van elke stap, heel handig.

Review karamel

Duidelijke basis

De recepten zijn onderverdeeld in hoofdstukken als klassieke karamel, krokante karamel, zijdezachte karamel, karamelsnacks en zo nog 7 karamelrijke hoofdstukken. Basisrecepten is het eerste hoofdstuk en daar staan duidelijk uitgelegde recepten met stap-voor-stap-foto’s. Denk daarbij aan recepten als banketbakkersroom met karamel, pralinépasta, karamel-chocoladeglazuur, zachte karamel met gezouten boter en karamelpoeder. Ik krijg heel veel zin om er mee aan de slag te gaan. Het staat allemaal duidelijk beschreven en ziet er allemaal zo lekker uit!

Eindeloos veel karamel

In de hoofdstukken daarna komen de uitgebreidere recepten, die je eigenlijk allemaal een keer wilt maken. Rijstebrij met crème karamel met gezouten boter, moelleux met karamel, gekarameliseerde rabarber, cheesecake framboos-karamel en zo kan ik nog heel lang door gaan! Het is echt bijzonder om te zien hoeveel variaties van karamel er te maken zijn. Alle recepten zijn voorzien van een prachtige receptfoto en zijn helder uitgelegd.

Wat wil ik als eerste gaan maken?

Het is eigenlijk niet te doen om uit dit boek slechts één ding te kiezen, maar als het dan toch moet… Sinds ik dit boek vandaag ben gaan lezen heb ik heel erg veel zin gekregen in de crème karamel, dus die ga ik denk ik heel snel maken. En daarna gelijk door met de karamelpopcorn, de tiramisu met karamel, de slagroom-karameltaartjes…

Review karamel

Aantrekkelijke foto’s

De gerechten zijn prachtig gefotografeerd. De beelden zijn allemaal redelijk donker, iets dat ik erg goed vind passen bij karamel. Adam is er wat mij betreft in geslaagd om zijn passie voor karamel over te brengen met dit boek. Als je van karamel houdt dan moet je dit boek hebben!

Nieuwsgierig geworden naar Karamel? Kijk hier voor meer informatie!

Review karamel

Geef jouw beoordeling!